22 de febrer 2022

L' AVi i MUMARE

En Miquel era un home de camp. Tenia un fill i una filla, però malgrat el que se podia esperar, era amb na Joana amb qui feia més bones miques. Se l'enduia amb es carretó a sa finca i se passaven hores i hores d'allò més bé. Per a ell, tot lo que no tenia es seu fill, na Joana ho suplia amb escreix. Era inquieta, divertida i resolutiva. Dues anècdotes que em va explicar un dia na Joana i que puguin fer-vos una idea de com era sa relació amb son pare: 

Eren en es camp, en Miquel feinejant i na Joana se n'adonà que una gallina s'estava ofegant. Sense pensar-s'ho ni un moment, va agafar un guinavet i li va fer un tall en es coll, traient-li es menjar que l'ofegava. Ràpidament va cridar a son pare, "vine aviat, perquè l'hem de cosir". Tots dos la van cosir i en Miquel ja la va donar per morta. Van passar uns dies i se'n va dur una sorpresa molt gran, en veure que sa gallina es posava d'en peus i començava a menjar de nou.

Un altre dia, ja era hora de partir cap es poble, i na Joana va voler preparar es carretó. Sense dir res a son pare, el va posar enmig des camí i va anar cap a sa besti, aquesta se va asustar i va començar a aixecar-se potes enlaire. Na Joana, va agafar ses regnes (amb una tranquil·litat sorprenent, fruit de sa seva innocència) i va començar a donar voltes a un ametller que tenia a prop, fins que s'animal s'aturà. Aquell dia sí que se'n va emportar un càstig de son pare, tot i que ella no entenia perquè, no va gosar dir res.

No vaig tenir el gust de conéixer-lo, perquè es va morir just abans de jo néixer. Però en veure un carretó, sempre em recorda a ell. Un home amb molta paciència, de poques paraules i amant de les coses senzilles i de la natura. Un gran home, l'avi Miquel.

40 comentaris :

  1. Al final, la millor memòria històrica és aquella que ens han explicat els nostres. Tampoc no vaig conèixer l'avi, morí quan ma mare tenia 9 anys, però tot i la seva curta edat - la d'ella - és com si em recordés jo mateix d'ell.

    Molt maco.
    podi-.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mitjançant les experiències dels més grans, poden arribar a conèixer una mica als avantpassats i així estimar-los també.
      Gràcies!.

      Aferradetes, Carles.

      Elimina
  2. Un hermoso texto que disfruté mucho leyendo.
    .
    saludos poéticos
    .
    Pensamientos poéticos y ensoñaciones
    .

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Muchas gracias, Ricardo!.

      Aferradetes.

      Elimina
  3. Quins bon records i quines bones paraules !.
    Abraçades ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ara ja no els tinc, a cap dels dos, tot i que els recordo molt sovint.

      Aferradetes, Artur.

      Elimina
  4. Unes històries molt entrenyables i un llenguatge molt adient per explicar-les.
    "Pàgines viscudes", per dir-ho a la manera d'en Folc i Torres.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Trossets de vida viscuda de mumare, que m'omplen d'enyorança.

      Aferradetes, Xavier.

      Elimina
  5. Aquestes històries familiars són realment entranyables.
    Aferradetes

    ResponElimina
    Respostes
    1. Així és!. Com més gran, més les recordo.

      Aferradetes, Josep.

      Elimina

  6. ·.
    Una fotografía que parece de época y que ilustra tan bien ese preciosos relato. Fantástica la anécdota de la gallina.
    Buen tema el de Ismael. (Queda lejos aquel Mayo... y siguen quedando lejos)
    Aferradetes Paula

    LaMiradaAusente · & · CristalRasgado

    ResponElimina
    Respostes
    1. La foto tiene unos años, cuatro hizo el pasado 17. Le pillé justo delante de la estación, donde la ciudad parece más antigua.
      Sobre la gallina, lo intentó en otra ocasión, pero el resultado no fue el mismo.😉
      Todo ya nos queda muy lejos...

      Aferradetes, Alfonso.

      Elimina
  7. Una història ben maca.
    D'aquelles que ja no es produeixen.
    Els temps i els costums han canviat.

    Aferradetes sa lluna!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Per aquí encara hi ha gent de camp i potser encara puguin passar històries com aquesta o molts semblants. Tot i que a les ciutats ha canviat tot un munt.
      Gràcies!.

      Aferradetes, Alfred.

      Elimina
  8. Entranyable història.

    Aferradetes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Primer les explicava la meva padrina i desprès mumare... no sé si es perdran amb mi.

      Gràcies, Llorenç!.
      Aferradetes.

      Elimina
  9. Yo de mi abuelo ni se en que cuneta estará enterrado.

    Besos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Penoso y vergonzoso lo que nos cuentas.

      Besos, Toni.

      Elimina
  10. Les històries dels avis són molt importants perquè ens expliquen d'on venim. No les hauríem de deixar perdre i per això m'ha agradat molt poder llegir aquestes dues anècdotes del teu. Gràcies per compartir-les.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vaig tenir la sort de tenir dues magnífiques narradores, la meva padrina Paula i la pròpia Joana, mumare.
      Gràcies a vosaltres per llegir-les!.

      Aferradetes, Mac.

      Elimina
  11. ... són els petits detalls escrits en la memòria que vesteixen de realitat a aquells que passaran davant nostre i els donen aquests breus records entranyables...

    aferradetes sa lluna :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vaig viure uns anys amb la meva àvia, però no vaig conèixer altre padrí o padrina. Tot el que sé d'ells són anècdotes explicades per ella o per mumare.

      Aferradetes, Maria.

      Elimina
  12. La Joana devia ser molt especial.
    Gràcies per compartir part de la teva vida.

    Petons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ho era i molt!.
      No puc dir res dolent d'ella. Per a mi, ho tenia tot.😍
      Gràcies a vosaltres!.

      Petonets, Xavi.

      Elimina
  13. Muy bonita entrada, la foto verdaderamente parece antigua y el relato es precioso, sobre todo por lo que significa. Esos relatos que pasan de generación a generación son una maravilla.
    El tema de Ismael Serrano le viene que ni pintado...
    Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cada uno va añadiéndole cositas de su cosecha, pero en esencia es lo que pasó.
      La foto, como he dicho a Alfonso, tiene cuatro años justitos.
      ¡Cuéntame!...😉

      Aferradetes, Fernando.

      Elimina
  14. Amb el que expliques no hi ha cap dubte que l'avi Miquel era un gran home, i la Joana una dona valenta, alegra i resolutiva.
    Aquestes històries val la pena conservar-les a la memòria, formen part de nosaltres i ens ajuden a conèixer-nos una mica més també.

    Aferradetes, nina

    ResponElimina
    Respostes
    1. Crec que ens donen una idea d'on ve el nostre caràcter.😉

      Aferradetes, bonica.

      Elimina
  15. Molt tendre, relacions i vivències per recordar, per explicar, per gaudir-ne!! M'agrada!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com més gran em faig, tinc molt més a prop aquestes vivències.
      Gràcies!.

      Aferradetes, Joan.

      Elimina
  16. Quina sort que tens de que t'hagin explicat aquestes coses i les puguis recordar, fins i tot d'un avi que no vas conèixer! Jo també porto a dins una àvia que no vaig conèixer, però que per tot el que me'n van contar me la vaig fer molt meva.

    Unes grans persones tots dos: l'avi Miquel i la Joana. La meva admiració total per aquesta Joana tan valenta i decidida. Guarda-te'ls ben endins.

    Aferradetes dolces com els records.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La meva experiència dels padrins, només la tinc de la meva padrina Paula, en qui vaig viure uns anys. Del seu marit, la conec de les seves i les de mumare. Dels de la part de mon pare, en sé molt poc malauradament. Tot i així, els tinc ben endins.😍

      Aferradetes dolcetes, nina.


      Elimina
  17. Preciosa evocación, amiga, desde el mundo de la ensoñación, de lo no vivido...
    Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Lo no vivido, aunque sí sabido, queda en el corazón.

      Aferradetes, amic.

      Elimina
  18. Caram la Joana quina nena més espavilada... Potser de gran va arribar a ser una cirugiana important, perquè sembla que en tenia fusta!!! La pobra gallina, quina paciència mentre la cosien, però se'n va sortir...Ui les històries dels avis, jo també en recordo algunes i dels pares i és que la gent de pagè en sabia un pou.Molt maca la foto.
    Petonets, bonica.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Res a veure amb el món de la medicina, na Joana va ser una costurera, a banda de portar un forn fins que es va jubilar. Avançada al seu temps, molt intel·ligent i molt justa amb tot.
      El fet de la gallina va ser extraordinari, al cap d'un temps ho va tornar a fer i no li va sortir com a la primera vegada.😉
      Gràcies!.

      Aferradetes, Roser.

      Elimina
  19. Sorprenent!!😃 La meva mare de joveneta, molt abans de néixer jo, va fer el mateix amb una gallina. Li va obrir el pap perquè el tenia molt inflat i no podia menjar. Se'l va buidar i després se'l va cosir, i també va aconseguir sobreviure!!👍 Quina alegria m'ha donat recordar-ho!!😊🤗😘

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí que és sorprenent!. Però t'he de dir que només va funcionar la primera vegada, perquè a la segona, la gallina va passar a millor vida.🤭
      Em fa molta il·lusió que t'hagi alegrat aquesta coincidència.😉

      Aferradetes, Alfons.😘🤗

      Elimina
  20. Em va fer pensar que aquesta coincidència, en llocs tan allunyats, es pogués deure a una antiga pràctica, quan era freqüent tenir gallines per al consum propi. I... en efecte!!😃
    https://palmeiralibre.wordpress.com/2017/02/17/cirugia-de-urgencia/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja veus i mumare sense cap desinfectant!.🤭

      Elimina

Benvinguts al racó!